Een dag in San Francisco

2 juni 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Goodmorning America, Rise and Shine!

Het beloofd weer een stralende dag te worden. De zon schijnt en het is een graad of 21, maar er staat een stevige wind. Na het ontbijt (niet alles was even lekker, maar we klagen niet) gaan we met de shuttlebus van het hotel richting Fisherman's Warf. Daar aangekomen boeken we een boottour met audio van anderhalf uur voor 37 dollar p.p. langs de kust richting de Golden Gate Bridge en rondom de ooit zwaar bewaakte gevangenis Alcatraz. Voordat we aan boord gaan kopen we wat water en heerlijk vers fruit. Wat kersen, druiven en 2 appels voor 23 dollar. Maar wat geeft het, het was erg lekker. Het is een heerlijkheid om te varen. Tegen de wind in is het fris, maar we worden getrakteerd op de prachtige skyline, de Golden Gate Bridge en het gevangenis geweld Alcatraz alias The Rock. Het is puur genieten. Wat is dit een mooi gezicht. En nog mooier, ik zie dat papa en mama intens genieten. En dat doen wij ook. Het is zo bijzonder om dit alles met elkaar te mogen delen. En dit is nog maar het begin. Na de tour lopen we wat rond in Fisherman's Warf en kijken we naar de zeeleeuwen die voor Pampus liggen op een ponton voor vele toeristen. Ze stinken en maken kabaal, maar ze blijven leuk om naar te kijken. Toch gek dat de Californische zeeleeuwen nooit weer zijn weggegaan, nadat ze na de aardbeving van 1989 waren neergestreken in de haven bij Pier 39.

Natuurlijk moet er ook gegeten worden en dat doen we bij het restaurant Wipe Out. Het is er erg druk, dus voordat we aan tafel kunnen, drinken we wat aan de bar. We krijgen buiten een tafel toegewezen en eten heerlijke Mexicaanse gerechten met een Corona. Proost, op het leven, deze reis en alle onvergetelijke momenten! Na het eten kopen we nog wat souvenirs, dan hebben we alvast wat voor de kids. Want na dit stadsavontuur gaan we het natuurgeweld in.

We besluiten om naar de Coit Tower te gaan. Een toren van 63 meter hoog op de hoge heuvel Telegraph Hill. Het is een hele klim om er te komen maar het is het waard. Er zijn prachtige muurschilderingen, gemaakt in 1934 over het leven in Californië. En natuurlijk gaan we met de lift naar boven voor 8 dollar, om te genieten van een spectaculair uitzicht. Dit hadden we niet willen missen. We lopen terug naar het hotel, door Little Italy, China Town en door het winkelgebied van Union Square. Onderweg kopen we bij de Subway nog wat broodjes to go, die we in onze hotelkamer zullen opeten. Onderweg worden we geconfronteerd met het harde straatleven van de vele daklozen die in San Francisco leven. Beter gezegd proberen te overleven. Overal lopen, zitten en liggen ze, dealend of spuitend, het gebeurd recht voor onze ogen en maakt indruk. Het doet je beseffen dat wij het getroffen hebben in het leven en blij, verschrikkelijk blij en dankbaar mogen zijn! En ik pak de hand van mijn zus nog eens stevig vast. En dat voelt goed, heel goed. Ik kijk achterom naar mijn ouders, ook zij lopen hand in hand, nog steeds, na meer dan 50 jaar samen. Ik glimlach!

We eten een broodje, kletsen wat na over deze dag en nemen nog een laatste afsluiter in de hotelbar, en dan is deze dag mooi geweest. Het is weer tijd om te gaan slapen. Tranen van het lachen rollen over onze wangen als John besluit in Hinke haar slaap outfit op bed te gaan liggen. Hilarisch! Ik zal jullie de foto besparen, want die mocht ik gek genoeg niet maken. Bedankt broer voor je humor, jij geeft ons de hele dag door een grote glimlach. Wat zijn we toch een mooie familie met z'n allen, ik hou van jullie! Tot morgen! En dag San Francisco, bedankt voor alle mooie herinneringen die we hier mochten maken, maar we gaan je verlaten. Morgen met de auto richting Yosemite National Park. Een heel nieuw avontuur!

1. Els en meindert:
    3 juni 2017
    Lieve vrienden,wat een geweldige reisverslag,we beleven het zo ook een beetje mee!
    Leuke foto"s....
    Fijne dag maar weer,doeiii Meindert en Els.
  2. Klaas en akke:
    lieve fam.

wat weer een prachtige verhalen . niet te geloven zo mooi.
    erg genieten ,je ziet het . wat hebben jullie al veel gezien he ,super
    en hele mooie fotos . dat is ook zo leuk .

heel veel liefs en dikke kus.
  3. Pietje:
    3 juni 2017
    wat is het fijn jullie zo te volgen,en al het mooie mee te maken.
    geniet maar vol op .
    een groet aan allen
  4. Conny:
    3 juni 2017
    Corona en Mexicaans eten...dat doet me denken aan nog een memorabele herinnering... De aankondiging van een nieuw leven...Isa!!!! Die speciale avond als de dag van gister Ziet er wederom allemaal leuk en gezellig uit
  5. Yt kluiwstra:
    4 juni 2017
    Lieve buren en kids , wat ontieglijk mooi deelgenoot te zijn van jullie bijzondere reis, jullie samen-zijn-genieten! Het straalt er vanaf! Superenneh... gewoon dóórgaan! Goede reis ! Hart. Gr. Buuf Yt
  6. Sellma en Wytske:
    5 juni 2017
    Ik moet bijna huilen van het geluk dat jullie als gezin mogen beleven. J eschrijft prachtig Anke, we beleven het helemaal een beetje mee.