Een dag in Los Angeles

11 juni 2017 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

We hebben een beetje uitgeslapen. Als we de gordijnen open doen is het bewolkt en een graag of 18. De zon komt er volgens de app in de middag bij, dus helemaal top. We zijn er klaar voor. We gaan vandaag Los Angeles ontdekken. Na ons ochtendritueel, facetimen met thuisfront en douchen, gaan we naar het restaurant van het hotel voor ons ontbijt. Het is super! Heerlijk vers fruit, omelet, toast met avocado en tonijn sandwich. De serveerster is een wat oudere dame die eigenlijk al met pensioen had gemoeten. Ze is wat chaotisch, maar vind ons aardig. Dat vinden we terug op onze rekening. Ons bonnetje heeft ze beplakt met Smiley stickers. Grappig. Na het ontbijt stappen we in onze Ford, en dat is een feestje.

Als eerste rijden we via de highway naar Beverly Hills. We rijden door staten met huizen met grote oprijlanen, alleen de oprijlaan is al groter dan ons huis. De huizen zijn groot, groter, grootst. Er staan auto's voor de deur, niet één maar twee, drie, vier. En niet kleintjes hoor, geen Golfje, Suzuki of Daihatsu. Nee, hier de real deal. Hier is een Porsche, Ferrari of Jaguar geen uitzondering. De huizen boven op de bergen staan verscholen achter grote hekken. Daar kun je maar een glimp van opvangen.  Je zal er maar wonen.  Konden we maar even binnen kijken. Heel even maar. Maar dat is alleen maar weggelegd voor de Rich and Famous die er wonen.

We rijden verder via Rodeo Drive langs de vele palmbomen die hier staan. Het zonnetje probeert er inmiddels een beetje doorheen te komen. We besluiten naar Venice Beach te gaan. Gelukkig zit er navigatie in de auto. We rijden er zo naar toe. We vinden vlak bij een public parking. Voor 2 uren parkeren 15 dollar, en dan zetten ze de auto nog voor je weg ook. We lopen zo naar het beroemdste en populairste strand van LA, Venice Beach. Het is er een drukte van belang. Het is zondag dus weekend. Er valt van alles te beleven. Er is een sportgebied waar je kunt basketballen, tennissen, skaten en natuurlijk de Muscle  Beach waar mensen met verschrikkelijke grote body's staan te fitnessen. Ze vinden het maar wat prachtig dat er zoveel mensen naar ze staan te kijken. De kraampjes langs de boulevard, het fietspad langs het strand, alles is even druk en geweldig om te zien. Je komt ogen te kort. Er zijn jongens aan het skaten in een speciale skatebaan, ze laten hun mooiste trucks en tricks zien. Weer een stukje verderop staan ze op rollerskates. Het is een prachtig gezicht om te zien hoe iedereen zich in te zweet werkt. Wij relaxen liever even. We kijken onze ogen uit. Het is inmiddels prachtig weer. We zijn er echt, Venice Beach! Papa en ik lopen naar het strand, naar de zee. We moeten natuurlijk even met de voeten in de zee, het zeewater is koud, heel koud. Baywatch houdt iedereen vanaf hun huisje in de gaten, zoals het hoort, zoals in de film. We lopen over het fietspad langs het strand. Een stukje verder op staan op het strand vlaggen van alle landen. Hinke en ik zoeken de Nederlandse vlag, we kunnen hem niet vinden. Dan zien we een man in het zand zitten, hij is "onze" vlag aan het maken. We vragen hem of hij een foto wil maken. Natuurlijk, geen probleem! Hij vraagt ons of hij de vlag goed aan de stok heeft gedaan, hoe was het ook al weer?? Moet rood boven of onder? Hij zit goed meneer, rood boven. Hij vertelt ons dat hij altijd stoned was in Amsterdam, en eigenlijk daardoor nooit heeft geweten hoe het nu met onze vlag zat. Geestig. We lopen terug langs alle kraampjes, mensen kijken is toch wel het leukste wat er is. We hebben genoten, onder inmiddels een strak blauwe lucht, van zon, zee, strand en elkaar. We kopen nog 2 strandtassen van Venice Beach en gaan dan terug naar de auto.

Verderop is Santa Monica  en de Pier, daar rijden we naar toe. We zetten de auto weg in een parkeergarage, even een uitdaging of dat gaat passen met zo'n grote auto, maar John parkeert ons grote bakbeest met gemak. Dan lopen we via Santa Monica Boulevard richting de Pier, met zijn beroemde reuzen rad. In veel films is dit rad te zien. We eten een hotdog bij een kraampje. Want nu we er toch zijn, je moet een hotdog eten in Amerika. Gek dat we hier nu zijn, en alles met eigen ogen kunnen zien. In heel de stad vind je van die herkenningspunten door de films. Daardoor voelt of lijkt het dat je er al eens eerder bent geweest. De pier is te vergelijken met Scheveningen, alleen dan groter, veel groter... Want alles is groot in Amerika. Op de Pier is het verschrikkelijk  druk, toeristisch, een grote kermis. Toch staan we ook een moment stil, op het strand staan vele kruizen. Voor de omgekomen soldaten van de USA Army. Er staan 2 grafkisten met de Amerikaanse vlag eromheen, soldaten kistjes en een helm. Op een bord staat de tekst: Three soldiers died this week, how many more to come. Ondertussen gaat alle gekte door. We lopen terug, richting de stad. Shopping time! Winkel in, winkel uit. Mooie winkels, luxe. We drinken koffie en thee op het terras bij een leuk tentje. Er staan mensen met reclameborden in hun handen, uren lang, stil. Wat een K. baan.

We genieten van alle mensen die voorbij komen, wat een verschillende mensen. Een echte wereld stad! Om een uur of 19.45 gaan we terug naar het hotel. Het is ongeveer 40-50 minuten rijden. Als afsluiter van onze laatste dag in LA en van de vakantie, gaan we voor de verandering uiteten. Bij een echte typische Amerikaanse Diner, Jerry's. Het is erg gezellig. We kletsen over vroeger, over de vele mooie momenten die we hebben meegemaakt deze reis. Van natuur in stad, van sneeuw naar woestijn, van auto in bus, helikopter en per boot. Wat hebben we veel beleefd, gezien en meegemaakt. Er is maar een woord voor: BIJZONDER! Dit maken we maar een keer mee.

Voor het slapen gaan worden we door papa en mama ingestopt, en krijgen we een dikke kus. Net als vroeger. Welterusten, Slaap lekker, Tot morgen.

Bedankt Los Angeles, wat ben je een geweldige wereldstad. Van de Beverly Hills tot in Downtown, Venice Beach en Santa Monica, het was een feestje!