Dag van Road Adventure

4 juni 2017 - Mammoth Lakes, California, Verenigde Staten

Hinke en ik zijn vroeg wakker, eigenlijk midden in de nacht. Het is 04.15 uur en kunnen niet slapen. Dat is dan toch de jetlag, het bioritme of hoe je dat dan maar noemen wil. Wel een perfecte tijd om te Facetimen met het thuisfront. Wilbert staat met de kinderen en Isa op de camping in Koudum. Het is Pinksterzondag. Na het zien van die lieve gezichtjes gaan we weer slapen. Vroeg opstaan want vandaag staat er een lange reis op het programma. Het is een route van 105 mile via de Tiogapass. Echter is deze pass onbegaanbaar door de slechtste winter ooit. Er is zoveel sneeuw gevallen dat er complete wegen zijn weggeslagen en men minimaal nog een maand tot anderhalve maand nodig heeft om de weg vrij te maken. Dat is jammer maar er is een goed alternatief, de Sonora Pass. Omdat het een route is dwars door Yosemite National Park Is het een rit van ongeveer 5,5 uur. Ik ga samen met Hinke in ons (zwem)bad. Het bad is heel groot, net als alle andere dingen hier, alles is big. We kunnen er samen languit en naast elkaar in liggen.

Het is weer een heerlijke dag. De zon schijnt en het is al warm. We ontbijten om 8.30 uur in het hotel, een heerlijk buffet. We checken uit en kopen brood en beleg voor onderweg. We vragen bij de receptie of de Sonara pass geopend is. Dat blijkt het geval. We rijden door Yosemite National Park en rijden verkeerd. We rijden een rondje en komen weer uit bij de Park Ranger aan het begin van de vallei. We vragen hem de weg naar de Sonora pass. Tot onze verbazing vertelt deze ranger dat ook deze pass nog gesloten is. We zullen een alternatieve route moeten rijden via de Carson Pass. Het is een route van totaal 6,5 uur. It's a long ride, but hey, it's an adventure! Het is wat het is, en de enige manier om bij onze volgende bestemming Mammoth Lakes te komen. We gaan er volop van genieten!

Onderweg genieten we van haarspeldbochten, alpenweiden, granieten rotsen en de meest mooie uitzichten op meren en kleine watervalletjes. Ook zien we beren achter bomen, volgens John. Om zeker te zijn dat we nog steeds goed rijden, stoppen we in de middle of no where bij een infopunt. Er wappert voor de verandering een Nederlandse vlag met het woordje open. Dat is fijn! Een vriendelijke mevrouw legt ons keurig uit dat we op de goede weg zijn en wat we wel en niet moeten rijden. Ook geeft ze ons een paar tips alvast voor in Las Vegas. Het is vanaf daar toch nog zo'n 8 uren rijden. Wat!?! Met de uren die we al gereden hebben zouden we vanuit Nederland dan in Oostenrijk zijn. Volgens de vrouw is het meer dan de moeite waard, het is de meest mooie route die er is. Met dat in ons achterhoofd gaan we verder. We lunchen in de auto.

We rijden door typische Amerikaanse dorpjes zoals we die zien in de film, compleet met saloon, diner en Kelly's drug store. Bij elk huis wappert de Amerikaanse vlag. Via Jackson, route 88 naar Kirkwood waar de sneeuw op 8000 ft ons blij maakt. We staan in onze korte broek en slippers in de sneeuw, waar de sneeuwballen ons om en in de oren vliegen. Er ligt nog veel sneeuw, ongelofelijk, en dat in juni. We rijden door de Carson Pass. Berg op, berg af. Er zijn stukken bij waar we helemaal alleen rijden, en soms gelukkig weer een auto passeren. Het is een fenomenaal uitzicht! Het laatste stukje door de Monitor Pass. Dit is genieten met hoofdletter G. En het mooie is dat we dit met z'n allen delen. Wat is dit mooi! En dit is pas dag 4. We rijden langs het Mono meer en bergen bedekt met eeuwige sneeuw. Wat een belevenis, wat een groot Road Adventure!

Om 19.00 uur arriveren we bij ons hotel, het Juniper Springs Resort. Het ligt in Mammoth Lakes. Een groot ski-oord. Zelfs vandaag hebben er hier mensen geskied en gesnowboard. Uitzonderlijk voor de tijd van het jaar. Als we in onze kamer binnen komen, kijken we onze ogen uit. Twee slaapkamers, twee badkamers en een woonkamer met keuken en openhaard voor ons drieën. Papa en mama slapen in een andere kamer vol met beren, kerstversiering en andere spullen die slaan op Mammoth Mountain. Er staat zelfs een bakje van een oude skilift. Hilarisch. We kleden ons om en gaan in een dorp een hapje eten. Heerlijk. We rijden naar huis, kletsen nog wat, drinken een bakje thee en gaan daarna moe maar voldaan slapen. Wat een dag! Amazing!

1. Wim Vos:
    5 juni 2017
    Jullie genieten leesbaar van deze reis en van elkaar. Mooi om me te lezen.
  2. Oma van der wal:
    5 juni 2017
    Wat een mooi verhaal over jullie vakantie heb net een biertje gedronken met wilbert waren net thuis nog veel plezier gr jan en miny
  3. Marjoribanksjes:
    6 juni 2017
    Ach Holy moly lieverds!!! Wat ziet dit er allemaal geweldig uit, kriebels in de buik!! Wat een onvergetelijke belevenissen!!!
    Slurp t allemaal lekker op!! It ' s all about making memories!
    Dikke tuut van ons!